Mașinile fără volan și pedale, legale: abia acum vei vedea autoturisme cu adevărat autonome

de: Alexandru Puiu
14 03. 2022

Viitorul dominat de mașini autonome este semnificativ mai aproape în această săptămână, după ce americanii au legiferat autoturismele fără controale manuale, mecanisme precum volan sau pedale de accelerație, frână.

National Highway Traffic Safety Administration este autoritatea americană responsabilă de legislația din spatele legalității autoturismelor care circulă pe străzi, printre altele. Legea cu pricina este intitulată Federal Motor Vehicle Safety Standards și tocmai a beneficiat de o actualizare importantă. Deși vor mai trece câțiva ani până când mașinile complet autonome vor putea fi achiziționate ”la liber”, de acum înainte, cel puțin în SUA, producători vor putea să elimine volanul și pedalele din construcția unui autovehicul.

Ce spune legea despre mașinile autonome fără volan și pedale

”Pe parcursul următorului deceniu, o parte importantă din activitatea legislativă [a Ministerului Transporturilor] va fi de a se asigura că standardele de siguranță țin pasul cu dezvoltarea sistemului de conducere autonomă și asistată.”, a afirmat Pete Buttigieg, secretarul de la transporturi din SUA, echivalentul ministrului Transporturilor din România. ”Noua regulă este un pas important în acest sens, stabilind standarde robuste de siguranță pentru vehiculele echipate [cu sisteme de conducere automată]”, a adăugat oficialul.

Ca referință, pe teritoriul Statelor Unite ale Americii, Federal Motor Vehicle Safety Standards reglementează toate elementele producției unei mașini. Conform celei mai recente actualizări aduse legislației din domeniu, indiferent dacă au sau nu un volan sau pedale, autovehiculele cu sisteme automatizate de conducere trebuie să ofere același nivel de siguranță și protecție șoferului și pasagerilor, ca orice alte mașini.

Este important de reținut că, deși legislația pare să fie gata pentru mașinile complet autonome ale viitorului, cu un nivel 5 de autonomie, la momentul de față, vorbim doar de nivelul 2 pe străzi. Tesla oferă nivelul 2 de autonomie, încorporând mai multe particularități de conducere fără intervenția șoferului, dar acesta trebuie să fie în continuare prezent la volan pentru a prelua controlul manevrelor, dacă este cazul. Volkswagen a detaliat o versiune de ID.Buzz cu nivelul patru de autonomie, dar nu este clar când sau dacă va ajunge pe străzi.